Saturday, September 14, 2013

Seperti Semalam


Ayuh kembali ke sekolah Ayuh !
Itulah lagu yang kerap kali saya dengar zaman kanak-kanak dahulu menerusi iklan pakaian, beg dan kasut sekolah yang terpapar di skrin televisyen untuk menarik perhatian kanak-kanak seperti saya ketika itu. Sekarang ? Usia saya sudah hampir mencecah 24 tahun. Saya bukan ke sekolah lagi tapi bakal meninggalkan gedung ilmu yang saya duduki sekarang. 

Cepatnya masa berlalu. Pejam celik pejam celik seperti baru semalam ibu menghantar saya ke sekolah tadika. Seperti baru semalam saya bergaduh dengan kawan-kawan sewaktu di sekolah rendah. Seperti semalam saya menjawat jawatan pengawas sewaktu di sekolah menengah. Seperti baru semalam majlis konvokesyen sewaktu zaman diploma dahulu. Semuanya adalah seperti semalam ... 

Kini, 
Semua itu hanya dalam ingatan saya sahaja. Namun, itulah antara perkara terindah dalam hidup saya. Seperti semalam .. tanpa melalui semalam saya sudah tentu tidak akan berjumpa hari ini. 

Hari ini, 
Saya memulakan semester baru sebagai pelajar tahun akhir universiti. Semakin melangkah ke semester baru semakin sukar madah yang dipelajari di universiti. Namun, saya bersyukur kerana berada dalam kedudukan sekarang. Sekurang-kurangnya saya mempelajari apa yang saya sukai. 

Baru beberapa hari di bumi Nilai setelah saya terbang dari Bumi Kenyalang. Moga saya tetap bersemangat untuk meneruskan kembara ilmu di bumi Nilai ini. 

Datang dengan harapan pulang dengan kejayaan. Ayah & Ibu doakan kakak. Seperti semalam akhirnya saya menemui hari ini. 


0 comments:

Post a Comment